Retur, reklamasjon og reparasjon

Få ting er mer irriterende enn når noe du har kjøpt ikke fungerer som forventet. Her får du svar på spørsmål om hva du gjør hvis produktet har feil eller du angrer på et kjøp.

Du har angrerett

Angrerett er en lovbestemt rett i Angrerettloven og skal gi forbruker ekstra beskyttelse ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted til forbruker fra næringsvirksomhet. Angrerettloven gjelder f.eks. ved kjøp på messe, postordre, telefonsalg og på nett. 

Angreretten er ufravikelig, det vil si at det ikke kan avtales dårligere betingelser for forbrukeren enn det som går frem av loven.

Retur

Ved kjøp av feil vare kan du returnere den til oss. Ved retur skal alltid returskjema benyttes. Husk at dette må skje så raskt som mulig og senest innen ett år. Varer som er eldre enn ett år kan ikke returneres. 

Krav til tilstand ved retur

Varen kan ikke være brukt, den må være i emballasjen og emballasjen må være i perfekt stand slik at vi kan selge den videre.

Reklamasjon eller reparasjon?

Reklamasjon er produksjonsfeil. Ved normal slitasje eller skader forårsaket av feil bruk, blir det en reparasjon. En reparasjon vil medføre kostnader å utføre. Disse kostnadene må du selv betale. 

Finn ut av om produktet har en produksjonsfeil eller om feilen kommer av slitasje etter bruk før du krever reklamasjon. Vi har rett til å ta betalt for tid brukt hvis en reklamasjon viser seg å være forårsaket av feil bruk og ikke en fabrikasjonsfeil.

 

Opprette en reklamasjon

Dersom du mener du har krav på reklamasjon har du to alternativer:

Har du kjøpt produktet av noen andre enn fra AAK Safety AS, ta kontakt der du handlet produktet og få hjelp der. Dersom det er en klar reklamasjon løser butikken saken på stedet.

Har du kjøpt produktet av AAK Safety AS, opprett en reklamasjon ved å sende mail til post@aaksafety.no

Vi behandler saken så fort vi kan og gir deg beskjed. Jo bedre du beskriver og dokumenterer feilen, jo fortere går prosessen.

Viktig: Du må sende e-post og få svar før du sender varen. Da har vi opprettet en sak og vet hva det gjelder når vi mottar varen.
Legg ved referansenummeret du har fått av din kontakt i pakken du sender til oss.

Hvordan håndteres en reklamasjon?

Når du reklamerer på et produkt, har leverandøren rett til å forsøke å rette feilen to ganger før de er pliktig til å erstatte produktet med et nytt – eller gi pengene tilbake. Dette skal skje innen rimelig tid. Rimelig tid er et relativt begrep, men det baserer seg på at det ikke skal være til vesentlig ulempe for deg. 

Reparasjon

Du skal alltid henvende deg til dem du kjøpte produktet av. Har du kjøpt produktet fra AAK Safety AS, skal henvendelsen til oss. Har du derimot kjøpt produktet et annet sted, må du ta kontakt med det aktuelle stedet.